Losowy obrazek

Crysis to gra akcji/First Person Shooter stworzona przez studio Crytek. Twórcy zasłynęli niespotykanie szczegółowym, trójwymiarowym silnikiem graficznym, realistyczną fizyką oraz interesującą fabułą.

W Crysis duży dużo uwagi poświęcono na opracowanie rozbudowanego trybu multiplayer. Jednakże gracze preferujący rozgrywkę w pojedynkę nie zostawili pozostawieni sami sobie i przygotowano również obszerną kampanię, na którą złożyło się jedenaście misji.

Akcja gry toczy się w 2020 roku. Na jedną z wysp Morza Południowochińskiego spada ogromna asteroida. Rząd Korei natychmiast blokuje dostęp do miejsca zdarzenia. Stany Zjednoczone nie są tym zbytnio zadowolone i dlatego wysyłają tam swoją grupę badawczą - Oddział Delta Force. Gracz kieruje jednym z członków tej jednostki: Jake'iem Dunnem. W czasie pierwszych misji gracz musi przedostać się przez gęstą dżunglę eliminując napotkanych po drodze Koreańczyków. Po dotarciu do celu okazuje się, że owa asteroida jest olbrzymim statkiem kosmicznym wypełnionym po uszy kosmitami, którzy przybyli na Ziemię, aby ją skolonizować. Obcy odczuwają jednak pewien dyskomfort w naszym klimacie...

Broń i wyposażenie

Broń (ludzie):

Pistolet

To najbardziej zaawansowany pistolet dostępny w grze. Niewielka masa sprawia, że łatwo podwoić siłę ognia - wystarczy wziąć po pistolecie do każdej ręki. Broń ta ma przełącznik trybu ognia między trybem jednego strzału, a trybem strzału podwójnego. Magazynek pomieści 21 nabojów.

Pistolet

Pistolet maszynowy

Standardowy pistolet maszynowy, który na niewielką odległość zapewnia ogromną siłę ognia. Jego możliwości ulegają zwiększeniu po zastosowaniu modyfikacji. Posiada przełącznik trybu ognia między pojedynczym strzałem, a trybem automatycznym. Pojemność magazynka wynosi 51 nabojów.

Pistolet maszynowy

Strzelba

Na niewielkie odległości zapewnia ogromną siłę ognia, pomimo niewielkiej masy. Mechanizm przeładowania i zaawansowany system kontrolowania odrzutu sprawiają, że z broni tej można strzelać szybko i celnie. Zawiera przełącznik trybu ognia między skupionym pociskiem, a typowym dla strzelb śrutem. Jednorazowo magazynek pomieści 8 pocisków.

Strzelba

FN SCAR

Ten hybrydowy karabinek szturmowy to najbardziej zaawansowana broń jednostek specjalnych na świecie. Jest lekki, lecz dysponuje potężną siłą ognia. Dostępna liczba modyfikacji sprawia, że jest to niezwykle wszechstronna broń. Mamy możliwość zmiany trybu ognia między trybem automatycznym, pojedynczym pociskiem, a granatnikiem lub nasadką taktyczną (oczywiście najpierw musimy je zdobyć).

FN SCAR

FY71

Standardowe wyposażenie żołnierzy Północnej Korei. Ten karabinek szturmowy łączy łatwość obsługi ze średnią siłą ognia i znacznymi możliwościami modyfikacji. Choć FY71 ustępuje karabinowi FN SCAR skutecznością, to jednak dostępność amunicji sprawia, że podczas dłuższych misji może się okazać niezwykle przydatny. Jest to jedyna broń do której możemy zastosować amunicje zapalającą, którą łatwo znaleźć w obozach Koreańczyków. Magazynek na 31 nabojów. Przełącznik trybu ognia działa na tej samej zasadzie co w karabinie FN SCAR.

FY71

Karabin snajperski

To niezwykle skuteczna broń, na której można zamontować różnego rodzaju celowniki. Pozwala prowadzić skuteczny ostrzał na znaczne odległości. Wyraźny odgłos pojedynczego strzału nie może zostać wytłumiony, dlatego niezwykle ważne jest zabezpieczenie pozycji strzelca oraz drogi ewakuacji. Nie posiada przełącznika trybu ognia, natomiast magazynek pomieści 11 pocisków.

Karabin snajperski

Minigun

Jest to broń ciężka. Bez znacznego zwiększenia siły, jaką zapewnia nanoskafander, żaden człowiek nie byłby w stanie strzelać minigunem z ręki. Dysponuje zabójczą szybkostrzelnością i doskonale nadaje się do oczyszczania znacznych powierzchni. Niestety odrzut i wolne rozkręcanie się eliminują tę broń jako skuteczną na przeciwników niewielkich rozmiarów, którzy są na otwartej przestrzeni. Idealnie natomiast sprawdza się na dużych przeciwników szczególnie pod koniec gry. Aby uzyskać większą szybkość ruchu i ograniczyć ogromny rozrzut, należy włączyć tryb siłowy nanoskafandra. Broń znacznie ogranicza prędkość poruszania się. Brak przełącznika trybu ognia w broni. Magazynek zabiera na pokład 500 nabojów. Ze sobą możemy mieć jednorazowo 2 magazynki.

Minigun

Karabin Gaussa

Za pomocą specjalnego układu elektromagnesów rozpędza pociski do prędkości zbliżonej do prędkości światła. To najdoskonalsza broń, o jakiej może pomarzyć snajper. Z karabinu Gaussa można prowadzić ostrzał na ogromne odległości. Nie posiada przełącznika trybu ognia. Magazynek pomieści 6 nabojów.

Karabin Gaussa

Wyrzutnia rakiet

Ręczna wyrzutnia rakiet wyposażonych w nowoczesny system naprowadzania. Doskonale nadaje się do niszczenia czołgów, śmigłowców i wszelkich innych pojazdów, które staną graczowi na drodze. Wielkość i masa wyrzutni utrudniają poruszanie się, a ponadto nie da się z niej korzystać z pozycji leżącej. Z tego powodu kluczowe znaczenie ma znalezienie bezpiecznej pozycji do oddania strzału. Wyrzutni nie można ładować - po wystrzeleniu wszystkich rakiet jest automatycznie wyrzucana przez postać z ekwipunku i trzeba szukać nowej. Brak przełącznika trybu ognia. Magazynek pomieści 3 rakiety.

Wyrzutnia rakiet

Wyrzutnia taktyczna TKT

Najpotężniejsza broń w arsenale ludzi. Wystrzeliwuje miniaturową głowicę nuklearną, która sieje ogromne spustoszenie na ograniczonym obszarze.

Wyrzutnia TKT

Broń (ludzie - montowane):

Celownik przeziernikowy

Nadaje się do prowadzenia ognia na małe i średnie odległości - szczególnie podczas przemieszczania się, gdyż holograficzna czerwona kropka pozwala na namierzenie celu mimo ruchów broni.

Celownik szturmowy

Prosty celownik z ograniczonym powiększeniem - doskonały do karabinów szturmowych. Na polu walki przydaje się jednak do momentu znalezienia celownika snajperskiego.

Celownik snajperski

Zaawansowany celownik optyczny: dwa ustawienia powiększenia (4x i 10x) i dalmierz.

Moduł latarki

Podwieszana latarka - podświetla cele, ale zdradza jednocześnie przeciwnikowi pozycję gracza. Przydaje się w kilku momentach w grze.

Celownik laserowy

Emituje promień lasera, ułatwiając tym samym namierzenie celu. Podobnie jak w przypadku latarki, zastosowanie tego modułu ułatwia przeciwnikowi wykrycie gracza (w minimalnym stopniu, ponieważ zanim przeciwnik zauważy promień lasera to jest już zazwyczaj martwy).

Nasadka - granatnik

Pozwala podwiesić granatnik pod karabinem szturmowym. Możemy mieć maksymalnie 11 granatów to granatnika (1 granat w granatniku i 10 luźnych).

Nasadka taktyczna

Zapewnia nieograniczony zapas amunicji taktycznej (usypiające strzałki), która na 60 sekund osłabia trafionych przeciwników (niestety działa tylko na ludzi). Generalnie rzecz ujmując - przeciwnik przez 60 sekund jest bezbronny.

Tłumik

Maskuje odgłos i rozbłysk, które towarzyszą wystrzałom. Do pistoletów i karabinów dostępne są różne rodzaje tłumików. Warto go stosować tylko na bliskie odległości. Z daleka kompletnie nieprzydatny, ponieważ zastosowanie go powoduje osłabienie energii kinetycznej pocisku. Efekt? Nieraz można z daleka wpakować w przeciwnika cały magazynek, a on dalej będzie biegał. :-)

Moduł lasera/latarki

Moduł zawierający latarkę i celownik laserowy, zajmujący jedno z gniazd nasadek. Montowany tylko w pistoletach.


Granaty:

Granat odłamkowy

Rozpada się na zabójcze odłamki - najlepiej nadaje się do zwalczania piechoty.

Granat dymny

Zapewnia osłonę i pozwala wyciągnąć przeciwnika z ukrycia.

Granat błyskowy

Oślepia i dezorientuje błyskiem. Trzeba uważać aby się samemu nie oślepić.

Granat nanozakłócający

Tworzy impuls elektromagnetyczny, który na pewien czas wyłącza funkcje wszystkich nanoskafandrów, które znalazły się w strefie rażenia. Dostępny tylko w trybie multiplayer.


Ładunki wybuchowe:

C4

Standardowy, wielozadaniowy ładunek plastiku odpalany zdalnie za pomocą pilota.

Mina Claymore

Po zdetonowaniu ta mina przeciwpiechotna wystrzeliwuje w jednym kierunku grad odłamków. Dostępna tylko w multiplayerze.

Mina

Typowy ładunek wybuchowy typu "podłóż i zapomnij" - doskonale nadaje się do zwalczania pojazdów. Dostępna tylko w multiplayer.


Inwentarz (ludzie):

Lornetka

Za pomocą lornetki można zlokalizować jednostki wroga, a następnie śledzić je na radarze taktycznym lub przy pomocy mapy strategicznej. Położenie wszystkich widocznych jednostek i żołnierzy wroga w odległości do 100m jest automatycznie zaznaczane za pomocą cieniowanych obwódek w polu widzenia.

Mapa strategiczna

Poza podstawowymi informacjami o topografii terenu, na mapie zaznaczone są miejsca ważne z punktu widzenia misji (zielone strzałki), pozycja gracza (pomarańczowa strzałka), sojusznicy (niebieskie strzałki) oraz jednostki wroga (czerwone strzałki).

Radar taktyczny

Widać na nim wszystkie cele misji oraz przeciwników (uprzednio zaznaczonych lornetką).

Elektroniczny wytrych

Aby skorzystać z pojazdu wroga, trzeba najpierw otworzyć zamek. Za pomocą takiego wytrychu można ukraść pusty pojazd.

Przenośny radar

Przez krótki czas ujawnia wszystkim członkom zespołu, w którym jest gracz, położenie jednostek wroga znajdujących się w niewielkim promieniu. Dostępny tylko w trybie multiplayer.

Palnik acetylenowy

Naprawia uszkodzone pojazdy - aby z niego skorzystać, trzeba opuścić pojazd. Dostępny tylko w trybie multiplayer.


Broń (obcy):

Akcelerator cząstek (MOAK obcych)

Zmienia wilgoć pochłanianą z powietrza w lodowe sople, które są następnie wystrzeliwane z ogromną prędkością i przebijają niemal każdy cel. Co ciekawe można nią również załatwić zimnolubnych obcych... Świetnie sprawdza się na multi, ponieważ ma ogromną szybkostrzelność i stosunkowo mały rozrzut, ale trzeba strzelać krótszymi seriami. Po strzale z tej broni przeciwnik zostaje zamrożony i potem można go rozbić na kawałki z każdej innej broni na konwencjonalną amunicję lub pięścią. :-)

MOAK

Modyfikacja MOAK (MOPO)

Udoskonala MOAK, dzięki czemu broń wystrzeliwuje lodowa kulę, która zamraża wszystko, w co tylko trafi (egzoskafander obcych strzela identyczną lodową kulą). Dostępna tylko w trybie multiplayer.

MOPO