Losowy obrazek

Crysis to gra akcji/First Person Shooter stworzona przez studio Crytek. Twórcy zasłynęli niespotykanie szczegółowym, trójwymiarowym silnikiem graficznym, realistyczną fizyką oraz interesującą fabułą.

W Crysis duży dużo uwagi poświęcono na opracowanie rozbudowanego trybu multiplayer. Jednakże gracze preferujący rozgrywkę w pojedynkę nie zostawili pozostawieni sami sobie i przygotowano również obszerną kampanię, na którą złożyło się jedenaście misji.

Akcja gry toczy się w 2020 roku. Na jedną z wysp Morza Południowochińskiego spada ogromna asteroida. Rząd Korei natychmiast blokuje dostęp do miejsca zdarzenia. Stany Zjednoczone nie są tym zbytnio zadowolone i dlatego wysyłają tam swoją grupę badawczą - Oddział Delta Force. Gracz kieruje jednym z członków tej jednostki: Jake'iem Dunnem. W czasie pierwszych misji gracz musi przedostać się przez gęstą dżunglę eliminując napotkanych po drodze Koreańczyków. Po dotarciu do celu okazuje się, że owa asteroida jest olbrzymim statkiem kosmicznym wypełnionym po uszy kosmitami, którzy przybyli na Ziemię, aby ją skolonizować. Obcy odczuwają jednak pewien dyskomfort w naszym klimacie...

Zapowiedź

Crysis 2

Pierwsza część Crysisa mimo hucznych zapowiedzi i genialnej grafiki została stosunkowo chłodno przyjęta przez społeczność graczy. W internecie oceny nie dobijały maksymalnej liczby oczek - zazwyczaj 10. Liczba sprzedanych egzemplarzy też nie powalała na kolana i wyniosła ledwie 1 mln. Jeszcze przed premierą wypieki na twarzy i ślinotok powodowały kolejne trailery i gameplaye prezentujące Crysisa jako grę przełomową. Problemem jednak była m.in. naciągana fabuła. Ot zwykłe strzelanie z kosmitami i ziomkami z Korei Północnej. Samodzielny dodatek zwany Crysis Warhead też nie powalał na tym punkcie. Dostaliśmy po prostu wyrazistego bohatera z charakterystyczną osobowością. Pozostałe aspekty te same co w podstawce. Można powiedzieć - odgrzewany kotlet. To jednak tytułem wstępu, bowiem dziś weźmiemy na warsztat kolejne dziecko studia Crytek - mianowicie Crysis 2. :)

Fanatycy pięknej dżungli, roślinności, widoków etc. będą zawiedzeni, ponieważ akcja drugiej części Crysisa rozgrywać się będzie w dżungli miejskiej. Eksplorować będziemy dzielnice Nowego Jorku. Crysis 2 z założenia ma prezentować znacznie wyższy poziom od swoich poprzedników pod względem przedstawionej fabuły. Za nią odpowiadać będzie brytyjski pisarz fantastyki - Richard Morgan. Akcja rozgrywać się będzie 3 lata po wydarzeniach znanych nam z pierwszej części. Natomiast gracz wcieli się tym razem w Proroka, który znany jest fanom pierwszej części jako dowódca oddziału Delta Force, do którego należał m.in. Nomad.

Przez te kilka lat różnicy czasowej między Crysisem a jego następcą obcy stworzyli małe piekiełko na Ziemi, obracając w pył m.in. Rio de Janeiro, Londyn i Tokio. Nowy Jork, w którym przyjdzie nam spędzić jakiś czas pod postacią Proroka, został pieczołowicie odwzorowany przez twórców. Goście z Cryteku postarali się, by miasto posiadało charakterystyczne dla siebie miejsca i budowle - Manhattan, Times Square, Wyspa Roosevelta to tylko niektóre z lokacji, które przyjdzie nam odwiedzić. Metropolia będzie wyludniona, budynki poniszczone itd. Generalnie krajobraz jak po wojnie nuklearnej. Niestety swobodę w poruszaniu utrudni ograniczona interakcja z budynkami. Do większości z nich nie będziemy się mogli dostać, natomiast pozostałe będą wiernie odwzorowane. Oczywiście zaliczamy to do zalet. W Crysis 2 doświadczymy zmiennego cyklu dnia i nocy. Może być ciekawie, bowiem noc sprzyja podkradaniu się do wrogów i ich cichym eliminowaniu. Oczywiście co kto woli, bo za dnia będzie można biegać i kosić wszystko i wszystkich jak to robiliśmy w pierwszej części.

Nie można również zapomnieć o podstawowym elemencie tego typu gier, czyli broni i jak w przypadku gier z serii Crysis - nanokombinezonu. Nasz bohater zgodnie z tradycją będzie wyposażony w karabin SCAR. Jednakże w stosunku do jedynki będzie trochę zmodyfikowany. Z wyglądu - na pewno, ale jak się ma sprawa z siłą ognia itd. przekonamy się już wkrótce. Jednak najważniejszym elementem wyposażenia bohatera będzie właśnie nanokombinezon. Nanosuit w wersji 2.0, bo o nim mowa, będzie udoskonalony względem swojego poprzednika. W ulepszonej wersji dostaniemy taką samą ilość trybów "pracy", ale za to w nieco mniej wyszczególnionej formie. Otrzymamy także możliwość rozbudowy o dodatkowe moduły. Będziemy mogli wybrać m.in. tryb taktyczny, który będzie umożliwiał skanowanie zwłok i zbieranie danych o przeciwniku i jego uzbrojeniu. Na marginesie dodam, że do skanowania w pierwszym Crysisie służyła lornetka zintegrowana z goglami. Lornetką można było również namierzać wrogów, dzięki czemu pojawiali się na mapie. Podobną funkcję będzie spełniał ów tryb taktyczny.

Nanokombinezon zostanie również ulepszony o możliwość wyciszania odgłosów otoczenia. Dzięki temu będziemy mogli na przykład podsłuchiwać o czym rozmawiają przeciwnicy. Znów nasuwa mi się lornetka, ale tym razem z nieśmiertelnego Far Cry. Tam mogliśmy niejednokrotnie podsłuchiwać powodujące uśmiech na twarzy dialogi najemników. W późniejszym etapie grania w Crysis 2 będziemy mogli wykonać upgrade, który umożliwi nam otrzymywanie informacji o tym skąd padł strzał czy pozwoli śledzić trajektorię pocisku. Tryb pancerza zapewni nam chwilową nieśmiertelność (otrzymamy dodatkowy pancerz). Po wybraniu tego trybu znacząco zmieni się dźwięk przyjmowanych pocisków oraz usłyszymy jak kombinezon przybiera na grubości. Tryb mocy łączy w sobie elementy szybkości oraz super siły. Będzie potrafił odbijać część pocisków. Infiltracja zapewni chwilową niewidzialność, a także dłużej trwającą „półprzezroczystość”. Dzięki dalszej rozbudowie możliwe będzie dostrzeżenie przeciwników przez ściany.

Kolejną rzeczą, o której nie można nie wspomnieć są przeciwnicy. Oczywiście będziemy strzelać do starych znajomych - kosmitów. Powrócą także Koreańczycy, ale jako postaci drugoplanowe. Dodatkowo w Crysis 2 pojawi się nowa frakcja - kolesie z Crynet Ops Infantry. Będzie ona wrogo nastawiona do nas, jak również do obcych, lecz do jej szeregów nie będziemy zaliczać Koreańczyków. Kosmici uprzykrzą nam życie zdecydowanie bardziej niż w poprzedniej części. Po pierwsze ma ich być więcej, a po drugie mają być znacznie inteligentniejsi.

"To będzie pokaz taktycznej koordynacji, będzie trudniej, ale nie nieuczciwie. Wrogowie będą naprawdę inteligentni i myślący."

- cytuję słowa szefa Cryteku Cevata Yerliego.

CryEngine 3

Najnowsze dzieło Cryteku jakim jest Crysis 2, jest jedną z najlepiej zapowiadających się strzelanek. Technologicznie gra będzie przełomem - podobnie zresztą jak Far Cry i Crysis. Grafika prawdopodobnie zostanie doceniona wszelkiej maści nagrodami. CryEngine 3 prezentuje się rewelacyjnie, oby tylko miał w miarę rozsądne wymagania sprzętowe. Z tym jednak może być ciężko. Bądźmy jednak dobrej myśli. Fabuła jeśli będzie - jak zapowiadają twórcy - ciekawa i pełna zwrotów akcji, przyciągnie jeszcze więcej ludzi do komputerów. W końcu nie wszyscy szaleją za przepiękną grafiką. Po obejrzeniu wielu trailerów oraz filmików przedstawiających rozgrywkę można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że Crysis 2 będzie kandydatem do tytułu gry roku 2011.