Losowy obrazek

Crysis to gra akcji/First Person Shooter stworzona przez studio Crytek. Twórcy zasłynęli niespotykanie szczegółowym, trójwymiarowym silnikiem graficznym, realistyczną fizyką oraz interesującą fabułą.

W Crysis duży dużo uwagi poświęcono na opracowanie rozbudowanego trybu multiplayer. Jednakże gracze preferujący rozgrywkę w pojedynkę nie zostawili pozostawieni sami sobie i przygotowano również obszerną kampanię, na którą złożyło się jedenaście misji.

Akcja gry toczy się w 2020 roku. Na jedną z wysp Morza Południowochińskiego spada ogromna asteroida. Rząd Korei natychmiast blokuje dostęp do miejsca zdarzenia. Stany Zjednoczone nie są tym zbytnio zadowolone i dlatego wysyłają tam swoją grupę badawczą - Oddział Delta Force. Gracz kieruje jednym z członków tej jednostki: Jake'iem Dunnem. W czasie pierwszych misji gracz musi przedostać się przez gęstą dżunglę eliminując napotkanych po drodze Koreańczyków. Po dotarciu do celu okazuje się, że owa asteroida jest olbrzymim statkiem kosmicznym wypełnionym po uszy kosmitami, którzy przybyli na Ziemię, aby ją skolonizować. Obcy odczuwają jednak pewien dyskomfort w naszym klimacie...

Poradnik do gry

Etap I – Contact

Wylądujesz w wodzie. Wyjdź na plażę i poczekaj, aż dowództwo naprawi Twój nanokombinezon. Musisz spotkać się z kompanem, który znajduje się gdzieś w dżungli. Biegnij wzdłuż strumyka. Przeczołgaj się do jaskini, a następnie przeskocz skrzynie. Nałóż na karabin tłumik, bo lada moment pojawią się przeciwnicy. Gdy zobaczysz strażnika stojącego po prawej stronie, od razu zacznij do niego strzelać. Rozwal też dwóch następnych oponentów. Przebiegnij przez fragment dżungli do czekającego towarzysza. Razem z nim idź przez dżunglę. Po chwili natraficie na zwłoki Azteca. Kto mógł zrobić coś tak potwornego? Predator? Niestety, to nie ten film. Aktywuj tryb siłowy skafandra, aby móc przeskoczyć wysoką przeszkodę. W dalszej kolejności rozwal dwóch strażników. Jedyną możliwą ścieżką dotrzesz do stacji satelitarnej leżącej na plaży. Za pomocą lornetki zorientuj się w sytuacji, gdyż będziesz musiał wkroczyć do akcji. W pewnym momencie przybędą posiłki. Póki co Twoim jedynym zadaniem jest walka. Gdy zapanuje spokój, podejdź do stacji i użyj komputera. Następnie wejdź do samochodu, jeżeli jeszcze go nie rozwaliłeś. Jedź drogą, a wyjedziesz na plażę. Jedź wzdłuż niej i strzelaj z działka w natrętów. Dotrzesz do posterunku. Powinien tu czekać kolejny wóz. Jedź dalej. Skręć w prawo i wyczyść niewielki posterunek. Przejmij kolejne auto i skieruj się do żółtego punktu zaznaczonego na mapie. Zauważysz coś w rodzaju kontenera. W środku masz komputer, którego należy użyć. Zrób to po uporaniu się z nieprzyjacielem. Wróć na niewielki posterunek, który niedawno mijałeś i zabierz z baraku granaty i amunicję. Po prawej stronie będziesz miał przejście. Aktywuj niewidzialność i podejdź do stanowiska CKM-u. Rzuć granat i obserwuj, jak przeciwnicy wylatują w powietrze. Na rozdrożu skręć w lewo. Nie przeskoczysz kamieni, jeżeli nie aktywujesz trybu siły. Później już bezproblemowo dotrzesz do kompanów. Zamrożony statek na środku wyspy? Nagle Błazna porwie jakaś mechaniczna ośmiornica. Musicie go ocalić. Ruszaj za kompanami. Po krótkim biegu zeskocz na kamienny balkon.


Etap II – Recovery

Po animacji podążaj za towarzyszami. Dostaniesz rozkaz wtargnięcia do wioski i uwolnienia jakiegoś cywila. Oczywiście działasz sam. Niedaleko masz drogę, wzdłuż której idź. Wejdź do pojazdu i ruszaj dalej. Póki co najzwyczajniej w świecie jedź przed siebie, rozjeżdżając co chwila nieprzyjaciół. Zatrzymaj się dopiero przed stanowiskami CKM. Wyskocz z auta i zacznij strzelać. Obok skrzyń masz wyrzutnię rakiet i granaty. Wejdź do pojazdu transportowego i kontynuuj jazdę. Zatrzymaj się przed mostem. Dostaniesz się w krzyżowy ogień. Stań za ciężarówką i odpal niewidzialność. Przejdź przez rzekę. Schowaj się w budynku obok (po lewej) i zorientuj się w terenie. Powystrzelaj z tej pozycji, kogo tylko możesz, a następnie biegnij pod główne wejście do wioski. Schowaj się za żelaznymi osłonami i strzelaj w nieprzyjaciół. Gdy uznasz, że zrobiłeś, co mogłeś, przekrocz bramę. Trzymaj się prawej strony lokacji. Przeskakuj mury, omijając główną ulicę. Zauważysz duży budynek robiący za ratusz. Wejdź tam, a następnie udaj się po schodach na górę. Porozmawiaj z dowódcą i idź do następnego budynku, czyli do szkoły. Dostaniesz się tam bardzo szybko. Po prostu zeskocz z balkonu, wyjdź na drogę i skręć w lewo. Wskocz na kolejny balkon i infiltruj budynek. Na pierwszym piętrze masz białe drzwi, za którymi siedzi piękna pani archeolog. Dostaniesz sygnał, że zbliżają się czołgi. Na pierwszym piętrze znajdziesz wyrzutnię rakiet. Jeden czołg krąży wokół budynku. Wejdź na dach i poślij w niego trzy strzały. Następny jeździ niedaleko ratusza. Biegnij tam. Na parterze znajdziesz wyrzutnię rakiet. Trzy strzały wystarczą w zupełności. Uzyskasz namiary na punkt zbiórki. Na północy masz ścieżkę ciągnącą się pod górę. Korzystając z niej, dotrzesz do wodospadu. Skręć w prawo i wskakuj na głazy. Natkniesz się na czteroosobowy patrol. Po chwili zmienią się współrzędne celu. Nie zbaczaj ze ścieżki. Gdy wejdziesz na szerzy teren, trzymaj się prawej strony lokacji. Nie próbuj bezpośredniej konfrontacji z wrogiem, gdyż Koreańczyków jest całe mnóstwo. Przeskocz przez rzekę i ruszaj dalej w kierunku jaskiń. Wejdź do systemu jaskiń.


Etap III – Relic

Kosmici porwą teraz Twojego dowódcę. Biegnij drogą przed siebie w nadziei, że go uratujesz. Zejdź ścieżką leżącą po lewej stronie lokacji. Schowaj się za skrzyniami. Aby iść dalej, musisz przedrzeć się przez sporej wielkości posterunek. Możesz zacząć ostro strzelać lub starać się po cichu prześlizgnąć obok strażników. W tym drugim wypadku pamiętaj o aktywowaniu niewidzialności. Ja zrobiłem to po cichu. Stacja zakłócająca GPS znajduje się pośrodku bazy. Użyj komputera i biegnij w kierunku nowego celu zaznaczonego na mapie. Idź po prostu na północ, a znajdziesz się na ścieżce prowadzącej do dżungli. Następnie skręć w lewo i przedzierając się przez gęste zarośla, dotrzyj do drogi prowadzącej na górę. Powinieneś mieć po chwili świetny widok na całą wrogą fortyfikację. Rozejrzyj się za pomocą lornetki i ruszaj do akcji. Przy moście spaceruje dwóch strażników. Zakradnij się do nich i zneutralizuj zagrożenie. Zejdź teraz do wodospadu, który widzisz po lewej stronie lokacji. Idź następnie w prawo wzdłuż rzeki, trzymając się jej lewego brzegu. Zauważysz z pewnością ścieżkę ciągnącą się obok rzeki. Natkniesz się na dwóch strażników. W końcu wyjdziesz na „powierzchnię”. Trzeba przyznać, że widoki w tej grze zapierają dech w piersiach. Idź asfaltową drogą. Po lewej będziesz miał niewielkie wzgórze. Wejdź na nie, a następnie, chowając się za płotami, nacieraj na północ. Koniecznie ukryj się przed śmigłowcem. Musisz ominąć następnych strażników, w przeciwnym razie będziesz musiał walczyć. W sumie nie jest to zły sposób. Po pierwsze musisz jednak zabić komandosów gromadzących się na jakiejś odprawie. Rzuć w ich kierunku dwa granaty i ruszaj do bazy. Wejdź do kontenera i użyj terminala. Uzyskasz nowe współrzędne. Proponuję udać się w kierunku zniszczonego drewnianego mostu, czyli tam, gdzie załatwiłeś dwóch strażników na początku misji. Teraz odwróć się w prawo i ześlizgnij do rzeki, konkretnie: do jej odcinka od wodospadu w kierunku wschodnim. Płyń rzeką. Kiedy znajdziesz się na swego rodzaju jeziorze, skieruj się na zachód i wyjdź na brzeg. Przed sobą powinieneś mieć dżunglę. Wejdź na obszar wykopalisk. Rozpoznasz je po wieżyczkach strażniczych. I znowu nowe namiary. Na środku jest sporej wielkości okrągły budynek. Możesz teraz szarżować, nie bacząc nie przeciwników. Wejdź do kontenerów. Właśnie tamtędy dotrzesz do centrum badawczego. Użyj komputera i obejrzyj animację. Nagle wszystkich oprócz Ciebie zamrozi. Wyjdź na powierzchnię tą samą drogą, którą tu dotarłeś. Skrzynie przewal własnoręcznie. Kieruj się w stronę jeziorka, o którym już wspominałem. W jednym z baraków jest spora ilość amunicji. Przy barierce kontrolnej jest kilku strażników. Wejdź do pojazdu i jedź drogą przed siebie. Nie zwracaj uwagi na oponentów. W dole rzeki jest punkt ewakuacji. Możesz tam dostać się lądem lub wodą. Ja wybrałem wodę. Wzdłuż rzeki wiedzie droga. Jeżeli zrobi się nieprzyjemnie, po prostu wskocz do rzeki i płyń przed siebie. Być może na ogonie będziesz miał śmigłowiec. W takiej sytuacji zatrzymaj się gdzieś, ukryj i poczekaj, aż zrezygnuje on z pościgu. Punkt ewakuacji to coś w rodzaju cmentarza. Dostaniesz informacje, że pilot nie może lądować, bo jest zbyt niebezpiecznie. Zostaniesz zaatakowany przez kilku gości noszących skafandry podobne do Twojego. Kolesie nie umieją się nim posługiwać, więc walka będzie dość prosta. Radzę zabrać karabin snajperski. Jeżeli zabijesz wszystkich, pojawi się wsparcie.


Etap IV – Assault

Wylądujecie w prawdziwym piekle. Zabierz trupom karabin SCAR, oczywiście, jeżeli jeszcze go nie masz i podążaj za przewodnikiem. Obejrzysz animację. Twoim zadaniem jest zniszczenie jednostek przeciwlotniczych wroga. Pierwsza jest po lewej stronie zatoki. Dotrzesz tam, schodząc na drogę. Pojawi się wóz opancerzony. Idź przed siebie szosą. Dotrzesz do stacji kontrolowanej przez wroga. Zacznij bezpośrednią walkę, bo nie ma co się specjalnie czaić. Skorzystaj z szarego vana, aby podjechać pod fortyfikację wroga. Na skrzyniach nieopodal masz wyrzutnię rakiet, amunicję i ładunki wybuchowe. Przyczep jeden na dziale przeciwlotniczym. Odsuń się i zdetonuj ładunek. Na niebie pojawi się śmigłowiec. Zestrzel go, używając wyrzutni rakiet. Po prawej stronie mostu jest zejście. Przy brzegu czeka ponton. Wskocz do niego i płyń w kierunku, skąd padają strzały z działa przeciwlotniczego. Zaparkuj nieopodal pomostu i wyjdź na brzeg. Po prawej masz ostatnie działo przeciwlotnicze. Podłóż ładunek i oglądaj eksplozję. Przy stanowiskach CKM są ładunki wybuchowe i amunicja. Przejmij działka i rozwal miny blokujące przejście na wodzie. Rozwal za pomocą wyrzutni rakiet patrolującą motorówkę. Wróć do pontonu i płyń w lewo, trzymając się brzegu. Wpłyniesz do zatoki. Zatrzymaj się po lewej stronie portu. Zacznie się ostra walka. Przeskocz mur i ruszaj do budynku. Przy schodach jest niewielki składzik amunicji. Wyjdź na zewnątrz i idź w kierunku kontenerów. Kumpel będzie wspierał Cię z wysokości podnośnika. Kiedy namierzysz trzecie i zarazem ostatnie działo, podłóż ładunek. Na wschodzie ujrzysz wielki okręt. Rozwal za pomocą wyrzutni krążący w pobliży patrol. Dotrzesz do krążownika od strony morza. Idź przez doki, likwidując oponentów. Pojawią się wozy opancerzone i śmigłowiec. Na skrzyniach masz sporo wyrzutni rakiet. Na pewno wystarczy ich do zniszczenia wszystkich maszyn. Na okręt dostaniesz się, wykonując skok wspomagany przez skafander. Wejdź po schodach. Skręć w lewo. Na stole zobaczysz komputer. Oczywiście użyj go, a po chwili będziesz mógł korzystać ze wsparcia lotniczego. Wyjdź z powrotem do doków. Odsuń się na odpowiednią odległość i używając lornetki, nakieruj nalot na krążownik. Pojawi się śmigłowiec. Rozwal go czym prędzej i ruszaj w stronę tunelu, aby spotkać się z majorem. Port zdobyty. Ofensywa trwa.


Etap V – Onslaught

Pancerny kolos to konkretna maszyna. Wyjedź z tunelu. Staniesz przed wyborem drogi. Skręć w prawo. Nie zbaczaj z trasy. Dostaniesz informacje o zagrożeniu. Nie zwracaj uwagi na przeciwników. Po prostu jedź drogą przed siebie, strzelając z działa, gdy będziesz miał ku temu okazję. Przebijesz się do stacji kolejowej. Strzelaj w czerwone beczki. Wyskocz z pojazdu i postrzelaj nieco z karabinu. Poczekaj, aż dotrą do Ciebie towarzysze. Opanuj sytuację i wejdź do w pełni sprawnego stojącego nieopodal czołgu. Rozwal z działa blokujący tory wagon i ruszaj dalej. Dostaniesz namiary na kolejny cel. Trzymaj się głównej drogi. Po chwili skręć lekko w lewo i jedź ścieżką. Cały czas powinieneś mieć cel gdzieś na północy. Okaże się, że w pobliżu znajdują się stanowiska broni przeciwlotniczej. Omiń blokadę. Rozwal tylko te działa, które nawiną Ci się pod lufę. Pod żadnym pozorem się nie zatrzymuj. Dotrzesz do niewielkiego jeziorka. Przy pomoście jest motorówka. Wskocz do niej i podpłyń na przeciwległy brzeg. Uważaj na ostrzał ze śmigłowca. Wskocz do vana. Musisz przebić się przez bazę wroga. Na wschodzie powinieneś mieć skład amunicji. Strzel w beczkę i obserwuj, jak czołgi wylatują w powietrze. Teraz radzę pozbyć się większości przeciwników. Później możesz spokojnie podążać drogą w stronę kopalni. Znajduje się ona na niewielkim wzniesieniu. Schowaj się za krzyżakami rozstawionymi na drodze. Stamtąd prowadź ogień w kierunku CKM-ów. Gdy moc skafandra zregeneruje się, ruszaj dalej. Nie wchodź na trawę, gdyż są tam rozłożone miny. Załatw wszystkich strażników. Ruszaj drogą. Przeskocz rozpadlinę.


Etap VI – Awakening

Jesteś zdany tylko na siebie. Idź drogą. Dojrzysz imponującej wielkości górę, z którą dzieje się coś niedobrego. Aktywuj swoje moce i omiń bezpiecznie pierwszą linię obrony. Pojazd pancerny rozwal za pomocą wyrzutni rakiet. Schowaj się w jakimś pomieszczeniu i przeczekaj najgorsze. Aktywuj niewidzialność i ruszaj w kierunku zaznaczonym na kompasie jako wschód. Tuż za bramą znajdziesz pojazd. Podjedź nim trochę. Przy koparce wyskocz z auta. Teraz idź drogą, likwidując niewielkie grupki natrętów. Koniecznie zabij wszystkich wrogów, których widzisz w okolicy - w przeciwnym razie nie przybędzie niezbędny środek transportu. Pierwszemu pokonanemu cyborgowi zabierz działko obrotowe. Niezła zabawka. Proponuję wejść po schodach na rusztowanie. Stamtąd będziesz miał dobry widok. Na dole, na skrzyniach masz trochę broni, w tym karabin snajperski. Śmigłowiec zniszczysz za pomocą wyrzutni, którą znajdziesz m. in. w kontenerze stojącym na wschodzie. Będziesz zmuszony zlikwidować także kozaka wyposażonego w kombinezon. Siedzi on na dachu. Wskoczysz tam, używając wzmocnionej siły. Gdy go załatwisz, pojawią się samoloty. Ruszaj na drogę, którą zastawił jeden z Twoich samolotów. Rozwal najpierw gościa prującego z CKM-u i usytuowanego na jeepie. Wskocz do pojazdu stojącego po prawej stronie. Dojedź do tego miejsca, które widzisz na dole. Przesiądź się tam do czołgu i ruszaj dalej w kierunku strzałów. Przejedź przez wąwóz. Wjedź na górę i kieruj się w lewo. Zobaczysz wejście do kopalni. Przebij się przez zastępy wrogów. W tym celu wejdź do systemu okopów. Przybędzie kawaleria sypiąca z góry rzęsistym ogniem. Gdy znajdziesz się w kopalni, schowaj się za jakąś skrzynią i rozejrzyj się. Idź w prawo. Załatw, kogo trzeba i wejdź do tunelu. Omiń kolesia bujającego się z działkiem obrotowym. Skręć w prawo i zeskocz na windę. Znowu idź na dół, a następnie w lewo do tunelu obitego deskami. Krocz jedyną możliwą drogą. Poczekaj, aż głazy zsuną się na ziemię i przeskocz rozpadlinę. Usłyszysz kobiecy głos. Miń czerwoną flarę. Dostaniesz po ryju. Obejrzyj spokojnie animację. Przyjdzie pora na stoczenie boju z bossem. Koleś jest słaby jak rozpuszczalna kawa. Pozbieraj znajdującą się w okolicy amunicję do karabinu maszynowego. Wejdź po schodach i schowaj się za skrzynią. Aktywuj moc niewidzialności i strzelaj w gościa, aż do wyczerpania amunicji. Gdy będzie gorąco, odczekaj chwilę i strzelaj dalej. Jak już pisałem, koleś jest łatwy do pokonania, gdyż nie pali się zbytnio do walki. Po wszystkim wejdź do windy.


Etap VII – Core

Znowu zaczynasz samodzielnie, bo koledzy o Tobie zapomnieli. Musisz znaleźć wyjście z jaskini. Opuść kabinę i skręć w lewo. Skorzystaj ze schodów. Znowu skręć w lewo do niebieskiego kanału. Przeciśnij się przez kraty. Miń krystaliczną jaskinię. Wejdź do kanału. Znajdziesz się na jakiejś taśmie produkcyjnej. Cały czas podążaj prosto. Nagle grawitacja zmieni swoje właściwości. W dole, po prawej stronie masz otwarty kanał. Wleć tam czym prędzej. Przeciśnij się przez kraty, które masz po prawej. Leć w stronę zielonkawego światła. Normalnie jakbyś płynął. Brakuje tylko rybek. Przeleć przez smugę gazu. Zostaniesz zaatakowany przez coś w rodzaju ośmiornicy. Nie przejmuj się zbytnio i płyń dalej. Zatrzymaj się, gdy zobaczysz maszyny emitujące pomarańczową energię. Strzel w wirnik, który masz po swojej prawej stronie. Teraz możesz lecieć bezpiecznie wzdłuż tego pomarańczowego szlaku. Wleć do tunelu, który widzisz na dole. Następnie do kanału, który powinien się znajdować gdzieś nad Tobą. Nad wejściem do niego świeci zielona lampa. Pojawi się przeciwnik. Raz wepchnięty, wróć z powrotem do kanału. Załatw oponenta i dalej kieruj się przez kraty, które masz po lewej. Najpierw jednak rozwal je nieco, aby się przecisnąć. Leć jedyną możliwą drogą. Wlecisz do komnaty. Zauważysz zapewne dwie wielkie turbiny. Wybierz tę po lewej. Rozwal cztery znajdujące się wokół niej źródła energii. Gdy to zrobisz, będziesz mógł wlecieć do turbiny. Znajdziesz się w mocno zakręconym miejscu. Pamiętaj, aby wybrać tę drogę, która jest znacznie bardziej porośnięta tymi kosmicznymi dziwactwami. Dzięki temu dotrzesz do kolejnego kanału. Na końcu pomarańczowej linii energii znajduje się wejście do tunelu. Cały czas będziesz atakowany przez nieprzyjaciół. Mnie już dawno skończyła się amunicja, jednak potwory nie atakują zbyt często. Można nawet powiedzieć, że się z nami tylko bawią. Korzystaj z mocy niewidzialności. Miń kolesia klikającego przy komputerze i skręć w prawo. Wleć do kanału. Staniesz przed niebieskim polem siłowym. Na końcu jaskini znajduje się Twój cel. Po prostu czekaj, aż pola siłowe się wyłączą, a wtedy leć dalej. W międzyczasie chowaj się przed kosmitami. Wleć do kanału leżącego po lewej stronie. Zostaniesz wessany. To coś na środku to jest mapa. Tuż za nią w dwóch kotłach znajdziesz śmieci zebrane przez kosmitów. Rozpoznasz strzelbę i karabin maszynowy. Załatw kilku oponentów i ruszaj w kierunku tej bramy przypominającej pajęczy kokon. Po chwili wszystkie światła zgasną. Ruszą na Ciebie kosmici. Najlepszą pukawką na ten rodzaj oponentów jest shotgun. Czekaj, aż któryś z nieprzyjaciół znajdzie się odpowiednio blisko Ciebie. Dopiero wtedy strzelaj. Jeden, góra dwa pociski w zupełności powinny wystarczyć. Gdy zabijesz dość dużo wrogów, pojawi się tunel, którym dotrzesz na powierzchnię. Po prostu wleć w ten charakterystyczny wir.


Etap VIII – Paradise Lost

Inwazja kosmitów na całego. Potwory wypełzły na powierzchnię, zamrażając wszystko dookoła. Zawierucha jest niemała, więc uważaj na siebie. Idź ścieżką w dół. Znajdziesz się w niewielkim wąwozie. Niedaleko masz amunicję. Przyda Ci się. Omiń lub pozbądź się pierwszej porcji nieprzyjaciół. Zejdź na dół. Gdy miniesz punkt kontrolny, pojawią się kolejni oponenci. Proponuję wyminąć ich, skracając sobie drogę. Po prostu zsuń się po skarpie, którą widzisz przed sobą. Cały czas idź w dół. Unikaj walki, korzystając z niewidzialności. Dotrzesz do krawędzi. Przed Tobą będzie duża przepaść. Skręć w prawo i miń ciężarówkę. Ze skrzyni zabierz amunicję. Zeskocz niżej, a potem jeszcze niżej. Wąską ścieżką dotrzesz do obozowiska. Wszystko jest zamrożone. Pojawią się mechaniczne ośmiornice. Musisz ochraniać Proroka i rzecz jasna siebie przed nacierającym wrogiem. Biegaj wokoło chat i strzelaj. Gdzieś niedaleko znajduje się karabin SCAR wraz z amunicją. Radzę go wziąć. Za jakiś czas dostaniesz giwerę, której używa Prorok. Koleś traci moc, więc musisz jak najszybciej pozbyć się pojawiających się co chwila nieprzyjaciół. Idź do przodu. Nagle w kamiennej ścianie powstanie przejście. Ruszaj szybko i obejrzyj krótką animację. Poczekaj chwilę przy ognisku, aby Prorok znormalizował temperaturę. Ruszaj do następnego punktu zaznaczonego na mapie. To naprawdę niedaleko. Zatrzymaj się przy palącym się wraku. Kompan będzie regenerował energię, a Ty w tym czasie odpieraj ataki nieprzyjaciela. Konieczna w tym wypadku jest giwera, którą Ci podarował. Kiedy uznasz, że już możesz – maszeruj przed siebie. Nie zatrzymuj się, dopóki nie staniesz przed następnym źródłem ciepła. Kolejny postój przy wraku helikoptera. Znajdziesz go tuż za mostem. Poczekaj chwilę i goń dalej. Pojawi się ogromny okręt kosmitów. Przejdź razem z Prorokiem po moście.


Etap IX – Exodus

Pogadaj z żołnierzem. Następnie pobiegnij do majora stojącego w domku. Dostaniesz rozkaz zapewnienia wsparcia swoim towarzyszom. Bez ciężkiego karabinu, który niedawno dostałeś, się nie obejdzie. Po chwili wejdziecie do pojazdów. Ty jedź razem z Prorokiem. Strzelaj z działka, w co tylko popadnie. Radzę strzelać krótkimi seriami, unikniesz w ten sposób przegrzania lufy. Pojazd zatrzyma się przed rozpadliną. Zeskocz do niej i ruszaj przed siebie. Bez problemu dojrzysz miejsce katastrofy. Wal w przeciwników z wiadomej rzeczy. Gdy się ich pozbędziesz, podejdź do wraku. Teraz trzeba osłaniać grupę ratowniczą. Przejmij działko umiejscowione na pojeździe. Niestety, ten posłuży Ci niezbyt długo. Pamiętaj, by w porę go opuścić. Dalej już tylko będziesz musiał odpierać ataki w starym dobrym stylu. Czyli głaz za osłonę, a wrogów co niemiara. Gdy zginie ostatni z nich, wyląduje transportowiec, który zabierze stamtąd kobietę. Ruszaj teraz na północ wzdłuż rzeki, aby spotkać się z majorem. Dotrzesz do lotniska. Cel jest jeden. Trzeba utrzymać ten teren za wszelką cenę. W pobliżu masz działo przeciwlotnicze, którego powinieneś użyć. Gdy zjawi się mechaniczny pająk, wal w niego wszystkim, co masz. Na skrzyniach leży ciekawa i potężna giwera. Powinna Ci zastąpić karabin maszynowy. Gdy oczyścisz niebo, będziecie mogli wystartować. Biegnij do samolotu.


Etap X – Ascension

Zabawisz się w pilota. Maszyna jest ciężka, a dzięki temu łatwa w obsłudze. Coś jak helikopter. Informacje, jak się nią steruje, dostaniesz zaraz na początku etapu. Leć w lewo. Następnie w prawo pod mostem. Znajdziesz się nad punktem ewakuacyjnym. Nie zwracaj uwagi na strzały. Leć po prostu przed siebie. Nad mostem pojawi się przeciwnik. Załatw go rakietami. Będziesz widział przed sobą trąbę powietrzną. Przeleć obok niej na średniej wysokości, trzymając się lewej strony wąwozu. Drugą trąbę powietrzną miniesz w ten sam sposób. W końcu znajdziesz się w szerszej przestrzeni. Załatw nieprzyjaciela i skręć w prawo. Jedyną możliwą drogą leć przed siebie. Przez jakiś czas będziesz unosił się nad drogą ciągnącą się przez gęstą dżunglę. Gdy znajdziesz się nad oceanem, możesz być już spokojny.


Etap XI – Reckoning

Jesteś na lotniskowcu. Idź za towarzyszem. Po prostu trzymaj się blisko niego, a bez problemu dotrzesz do celu. Przejdź przez drzwi, nad którymi widnieje napis: centrum dowodzenia. Po animacji wyjdź z posterunku. Udaj się w prawo, a przy najbliższej okazji skręć w lewo. Następnie znowu idź w prawo. Dalej wędruj jedyną możliwą drogą do zbrojowni. Gdy dostaniesz polecenie, usiądź na fotelu. Po obejrzeniu filmu ruszaj do miejsca, gdzie widziałeś ustawione rzędem pociski. Obok będziesz miał schody, z których skorzystaj. Znajdziesz się na mostku. Zabierz z blatu pistolet. Drzwi wyważ pięścią, po tym jak wzmocnisz swoją siłę. W następnym pomieszczeniu leży karabin. Teraz goń po schodach w dół. Zabierz działko obrotowe i amunicję. Zatrzaśnięte wrota wyważysz w taki sam sposób jak poprzednie. Znajdziesz się na pokładzie lotniskowca. Na skrzyniach masz cały arsenał wraz z wyrzutnią rakiet. Strzelaj, w kogo popadnie. Kryj się przed wrakami obcych maszyn, gdyż lubią wybuchać. Unikaj też lecących pocisków. Po kilku minutach walki dostaniesz nowe rozkazy. Biegnij w kierunku czerwonego dymu. Platforma zjedzie w dół. Wejdź do hangaru z samolotami. Wskocz do windy, która zabierze Cię jeszcze niżej. Wody jest po pas. Zupełnie jak w filmie Titanic. Idź w lewo. Zabierz trupowi strzelbę i amunicję. Zrób unik przed kulą ognia. Jedyną możliwą drogą dotrzyj do zablokowanych drzwi, które rozwal w wiadomy sposób. Po chwili natkniesz się na następne. Miń komandosów i wejdź po schodach. Mechanik otworzy Ci przejście. Tuż za nim masz giwerę. Zejdź po schodach. Tutaj jest jeszcze więcej wody. Nie obejdzie się bez latarki. Ujrzysz czerwone migające światło. Idź tam. Wyłącz bezpieczniki znajdujące się w skrzyni. Zejdź na dół. Pod schodami powinieneś mieć otwarte wrota. Aktywuj pancerz i przebiegnij przez wyładowania elektryczne. Do wyłomu wskocz dzięki wzmocnieniu siły. Skorzystaj z drabiny. Wczołgaj się do kanału wentylacyjnego. W pokoju kontrolnym będzie duży czerwony guzik. Oczywiście naciśnij go. Kosmici przebiją szybę i wrota. Bądź pewien, że Twój skafander ma aktywowane wzmocnienie siły. Wokół reaktora znajdują się trzy śruby, które należy docisnąć. Nie śpiesz się. Gdy wciśniesz jedną, wracaj do pokoju kontrolnego i regeneruj zdrowie. Następnie ruszaj do kolejnej śruby. W ten sposób wykonasz zadanie. Przejdź przez szereg drzwi. Staniesz nad zalanymi turbinami. Skocz na tę pośrodku, a następnie na schody. W końcu dotrzesz z powrotem do mechanika. Teraz wracaj do hangaru z samolotami tą samą drogą, która się tu dostałeś. Załatw przy okazji trzech przeciwników. W hangarze spotkasz kilku słabszych oponentów. Przejdź przez drzwi z liczbą 20. Miń walczących w następnym hangarze i wyjdź na korytarz. Teraz idź prosto do zbrojowni po wyrzutnię TKT. Wyjdź na korytarz do swoich towarzyszy. Przeskocz przewrócone szafki. Dalej maszeruj jedyną możliwą drogą. Miniesz martwego już admirała. Wyjdziesz na pokład lotniskowca. I znowu pojawi się mechaniczny pająk. Strzelaj do niego, z czego tylko możesz i unikaj jego zamrażających promieni. Celuj w jego odwłok. W pobliżu masz pełno wyrzutni rakiet i innych zabaweczek. Po strzelaninie pojawi się samolot. Podejdź do żołnierzy stojących na pokładzie okrętu. Z oceanu wyłoni się statek obcych. Pierwsze, co musisz zrobić, to strzelać w cztery wieżyczki. Trzy strzały na każdą. Podlecą także mniejsze pasożyty. Staraj się trzymać je z dala od sojuszniczego statku. Za pomocą podręcznego działa, które znalazłeś w zbrojowni, strzel w potwora. Pamiętaj tylko, aby działo najpierw namierzyło cel. Po chwili będziesz musiał powtórzyć cały manewr. Gdy statek nadleci nad lotniskowiec, poczekaj, aż klapa u dołu otworzy się na oścież. Wówczas namierz cel podręczną wyrzutnią głowic nuklearnych i strzel. Gdy trafisz skurczybyka, pozostanie Ci strzelić jeszcze raz w to samo miejsce. Biegnij teraz szybko do samolotu, który nadleci nad lotniskowiec. Wskocz na jego pokład i podziwiaj zakończenie gry.